יום ראשון, 28 באוגוסט 2011

3. מתחילים.

כאשר מתכנתים מחשב חייבים "לדבר" בשפה שהמחשב מבין, שפת תכנות.

ישנן הרבה שפות תכנות בעולם, רובן טובות מאוד. במדריך זה בחרתי להשתמש בשפת התכנות האהובה עלי ביותר, Ruby / רובי.

מלבד העובדה שרובי היא השפה האהובה עלי, רובי היא גם השפה הקלה ביותר מכל השפות שהכרתי (והכרתי די הרבה שפות).

למעשה זו הסיבה בגינה החלטתי לכתוב מדריך: לא החלטתי לכתוב מדריך, ואז בחרתי ברובי כי היא השפה האהובה עלי, אלה, מצאתי שהעובדה שרובי כל כך קלה מחייבת כתיבת מדריך למתחילים המבוסס עליה.

זו הפשטות של רובי ולא האהבה שלי לשפה שהביאו לכתיבת המדריך. (לכתיבת מדריך דומה בשפה כמו ++C או Java, ידרשו מאות על מאות של דפים.) אך אל תחשבו שרובי היא שפה למתחילים רק בגלל שהיא קלה! רובי שפת תכנות מקצועית, בעלת עצמה אם אי פעם היתה שפה העונה לתאור הזה. 

כאשר הנכם כותבים משהו בשפת אנוש, מה שנכתב נקרא מילים. כאשר הנכם כותבים משהו בשפת מחשב, מה שנכתב נקרא קוד. כללתי דוגמאות של קוד רובי לאורך המדריך, חלק גדול מהן תוכניות מחשב שלמות אותן תוכלו להריץ על המחשב שלכם. כדי שיהיה קל יותר לזהות ולקרוא את הקוד צבעתי את הקוד בצבעים שונים. (לדוגמא מספרים תמיד יופיעו בצבע ירוק) כל דבר שצריך להקליד למחשב יופיע בתוך

קופסה לבנה,

וכל דבר שהתוכנית כותבת למסך יופיע בתוך

קופסה כחולה.

במידה ואתם נתקלים במשהו לא מובן, או יש לכם שאלה שלא נענתה במדריך, רשמו אותה על דף והמשיכו לקרוא, סביר להניח שתמצאו תשובה לשאלתכם בהמשך המדריך. יחד עם זאת אם לא מצאתם תשובה לשאלתכם רשמו אותה בתגובות למאמר וננסה לעזור לכם ולענות על שאלתכם.

אבל קודם כל עלינו להוריד ולהתקין את רובי על המחשב.

התקנת רובי על מערכת הפעלה חלונות

ההתקנה על חלונות היא קלי קלות. ראשית הורידו למחשב את Ruby installer. סביר להניח שקימות מספר גרסאות לבחירתכם, מדריך זה משתמש בגרסה 1.8.4 אז וודאו שאתם מורידים לפחות את גרסה 1.8.4, (מומלץ פשוט להוריד את הגרסה היציבה החדשה ביותר - בזמן כתיבת שורות אלו זו גרסה 1.8.6-27) לאחר שהורדתם פשוט התקינו למחשב, במהלך ההתקנה תישאלו לאן להתקין את הקבצים? אם אין לכם סיבה טובה לשנות את המיקום המופיע כברירת מחדל, פשוט התקינו כפי שמצויין בהתקנה.

כדי לתכנת צריך לכתוב תוכניות ולהריץ אותם, לשם כך דרוש לכם עורך טקסט ושורת הפקודה.

ההתקנה של רובי כוללת עורך טקסט מצויין שנקרא SciTe - the Scintilla Text Editor ניתן להפעיל את העורך מתפריט ההתחל => תוכניות => Ruby => SciTe . באפשרותכם לצבוע את הקוד שלכם בצבעים  - הורידו את הקבצים הבאים ושמרו אותם בתוך התיקיה של העורך.

c://ruby/scite

בנוסף כדאי ליצור לעצמכם תיקית עבודה אליה תשמרו את התוכניות שתכתבו. וודאו כאשר אתם שומרים תוכנית שאתם שומרים לתוך תיקית העבודה שיצרתם.
כדי לפתוח את שורת הפקודה, הקליקו על "שורת הפקודה" שנמצאת ב"כל התוכניות" - "עזרים". משם נווטו לתיקית העבודה שלכם ע"י הפקודות הבאות:
עליה תיקיה אחת למעלה:
cd ..
כניסה לתוך תיקיה שנקראת foldername:
cd foldername
כדי להציג את רשימת התיקיות אשר נמצאות במיקום שלכם:
dir /ad

זה הכל! אתם מוכנים ללמוד לתכנת.

התקנת רובי על מקינטוש

במידה ומערכת ההפעלה שלכם היא Mac OS X 10.2 או גרסה חדשה יותר, אז רובי כבר מותקנת במחשב שלכם!, יותר קל מזה לא יכול להיות, למרבה הצער בגרסאות ישנות יותר מ 10.1 לא ניתן להתקין רובי.

כדי לתכנת צריך לכתוב תוכניות ולהריץ אותם, לשם כך דרוש לכם עורך טקסט ושורת הפקודה.

שורת הפקודה זמינה עבורכם דרך הטרמינל שנמצא ב - Applications/Utilities.

לגבי עורך טקסט השתמשו בכל עורך טקסט שנוח לכם. אך הקפידו לעבוד רק במצב של text-only אחרת התוכניות שתכתבו לא יעבדו. אופציות אחרות הם עורכי טקסט הזמינים דרך הטרמינל כגון: emacs, vi, pico

זה הכל! אתם מוכנים ללמוד לתכנת.

התקנת רובי על לינוקס

ראשית כדאי לכם לבדוק אם רובי כבר מותקנת על המחשב שלכם, לשם כך פתחו את הטרמינל והקלידו:

which ruby

אם קיבלתם משהו כזה:

/user/bin/which: no ruby in (...)

אז רובי אינה מותקנת על המחשב שלכם. במידה ורובי כן מותקנת תוכלו לבדוק מה הגרסה המותקנת על ידי הפקודה הבאה:

ruby -v

כדי להתקין רובי עליכם להיות בעלי הרשאות משתמש ה root, פתחו את הטרמינל וכתבו את הפקודה הבאה:

sudo aptitude install ruby

זה הכל! אתם מוכנים ללמוד לתכנת.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה